Tiedote: Kymenlaakson koronavirustilanne on kiihtymisvaiheessa | Ekami

Tiedote: Kymenlaakson koronavirustilanne on kiihtymisvaiheessa

To 26.11.2020 16:15

Koko Kymenlaakson sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän alueella on siirrytty koronavirustilanteessa kiihtymisvaiheeseen.

Kymenlaaksossa on esiintynyt useita erillisiä tartuntaryppäitä eri puolilla maakuntaa. Viimeisen viikon ajan päivittäiset tartuntamäärät ovat olleet kasvussa ja tartuntoja on ilmennyt yhtä paljon maakunnan etelä- ja pohjoisosissa.

Kymsote suosittelee nyt kaikkia kymenlaaksolaisia harkitsemaan tarkasti sosiaalisia kontaktejaan ja miettimään erilaisten läheisten ja ystävien välisten kokoontumisten järjestämistä muilla tavoin kuin fyysisesti tapaamalla.

Kymsoten tiedote: Kymenlaakson koronavirustilanne on kiihtymisvaiheessa

Tarkentuneet suositukset ja ohjeet

Kymenlaaksossa ja meillä Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymässä on ollut voimassa perustasoa vahvempia suosituksia, joten annetut ohjeistukset ovat voimassa myös kiihtymisvaiheessa. Ekamin henkilöstöä on suositeltu käyttämään kasvomaskeja 29.10. alkaen ja kasvomaskisuositus opiskelijoille, valmennettaville, asiakkaille ja muille kampusten tiloissa liikkuville annettiin 5.11.

Kymsote on tarkentanut tai tiukentanut seuraavia suosituksia:

Maskin käyttö

• Velvoittava suositus suu-nenäsuojuksen käytöstä julkisessa liikenteessä, kauppakeskuksissa, kaupoissa ja muissa yleisissä tiloissa ja tilaisuuksissa. Velvoittava suositus koskee THL:n ohjeen mukaisesti yli 15-vuotiaita.
  • Lukioissa ja ammattiopistoissa, korkeakouluissa, aikuiskoulutuksen oppilaitoksissa, kansalais- ja työväenopistoissa sekä muissa vastaavissa opistoissa opettajille, muulle henkilöstölle ja opiskelijoille suositellaan vahvasti maskien käyttöä.

Tapahtumat ja kokoontumiset

• Yli 10 hengen yksityistilaisuuksia ja perhejuhlia ei tulisi järjestää.
  • Kaikissa tapahtumissa, yleisötilaisuuksissa ja kokoontumisissa suositellaan vahvasti maskin käyttöä.
  • Yleisötapahtumat ja tilaisuudet suositellaan järjestämään ulkona.

Aikuisten harrastustoiminta

• Aikuisten, eli 18 vuotta täyttäneille tarkoitettu, ryhmäharrastustoiminnassa tulee varmistaa, että turvavälejä voidaan aidosti noudattaa ja suositellaan käytettäväksi maskeja aina, kun se vain on mahdollista.

Kuntayhtymän johtaja, rehtori Sami Tikkanen

Ekamin ohjeistukset verkkosivulla Korona – Ekamin ohjeistukset